Thursday, January 1, 2009

HUJAN METEOR QUADRANTID 3 JANUARI INI

Hujan meteor quadrantid adalah fenomena yang ditunggu-tunggu para peminat astronomi setiap tahun. Kebiasaannya, lebih 100 meteor dapat dilihat dalam masa sejam. Fenomena ini berlaku setiap tahun pada awal Januari.

Kali ini, hujan meteor quadrantid akan berlaku pada pagi 3 januari 2009, sebelum terbit matahari sekitar jam 4-6 pagi. Ia merupakan saat yang terbaik untuk peminat astronomi mencerap atau sekadar melihat fenomena ini kerana pada kali ini, ia tidak akan terganggu oleh sinaran sang bulan. Hujan meteor quadrantid biasanya berlaku amat pantas dengan pergerakan meteor yang agak laju. Jadi, pengamatan yang betul diperlukan untuk mencerap.

Fenomena ini terjadi apabila Bumi memasuki orbit 2003EH1, iaitu "asteroid" yang dipercayai terhasil daripada serpihan-serpihan sisa dari sebuah komet yang meletup sekitar 500 tahun yang lalu. Quadrantid mendapat namanya daripada gugusan bintang-bintang Quadrans Muralis.

Pada pagi 3 januari 2009 (esok) sebelum matahari terbit, pandanglah ke timur untuk menyaksikan fenomena hujan meteor quadrantid ini. Paling kurang, dijangka sehingga 30-40 pancaran akan dapat dilihat dengan mata kasar.

0 comments:

RAMALAN CUACA

RENUNGAN HARI INI

website hit counters
Get a free hit counter here.

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP