Wednesday, December 31, 2008

MISTERI : EBU GOGO SPESIS MANUSIA KERDIL


http://www.cryptomundo.com/wp-content/foto6.jpg


PADA zaman purba, di Kepulauan Flores, dipercayai wujud sejenis spesiesmanusia aneh yang keadaan fizikalnya berlainan sekali daripada manusianormal yang hidup ketika ini. Jasad manusia aneh itu kerdilsehinggakan kalangan dewasa dalam kelompok mereka hanyalah setinggikanak-kanak berusia lima tahun. Mereka memiliki lengan lebihpanjang, alis tebal, dahi yang miring, tidak mempunyai dagu dan rahangbawahnya diisi gigi besar tumpul. Gigi depannya lebih kecil sepertigigi manusia moden, lubang mata spesies manusia ini besar dan bulatmanakala otak mereka pula hanyalah sepertiga daripada otak manusiasekarang. Walaupun fizikal spesies manusia aneh ini berbezadaripada jasad manusia yang wujud ketika ini iaitu `Homo Sapiens',perilaku mereka mirip manusia moden. Mereka menggunakan apiuntuk memasak dan memburu sejenis gajah primitif yang hidup di wilayahitu dikenali Stegodon. Keupayaan berfikir dan kebijaksanaan merekaterserlah apabila dengan jasad kecil mereka itu, mereka mampumemikirkan taktik untuk menewaskan Stegodon yang seberat 1,000kilogram. Kewujudanmereka terus `tersembunyi' di wilayah terasing di Kepulauan Flores,Indonesia itu selama entah beberapa lama sehinggalah pada suatu hari,secara tiba-tiba spesies manusia aneh itu lesap terus di muka bumi ini. Seorang tua di Flores masih teringat legenda setempat yang diceritakan dari generasi ke generasi sehingga ke zaman moden. “Di kepulauan kita ini, ada makhluk kerdil beredar selama berabad-abad,suatu ketika dulu. Mereka dinamakan Ebu Gogo, manusia kerdil berbuluyang tingginya hanya satu meter.” demikianlah antara maklumat makhluklegenda yang diceritakan kepadanya dan anak-anak watan Flores secaraturun-temurun. Lelaki tua itu masih tertanya-tanya, benarkahwujud makhluk Ebu Gogo seperti diceritakan legenda masyarakatnya? Jikaya, mengapa makhluk itu tidak lagi ditemui? Jika sudah pupus, apa yangmenyebabkan mereka pupus? Tahun 2003, penyelidik UniversitiNew England, New South Wales, Australia, mengerut dahi kehairanantatkala menemui tulang belulang aneh ketika menjalankan kerja arkeologidi gua Liang Bua di Flores. Yakin tulang yang dijumpai bersama fosiltikus raksasa, komodo dan gajah kecil itu adalah rangka manusia tetapianehnya, ia bersaiz kecil. Kajian lanjut mendapati iabukanlah rangka kanak-kanak sebaliknya rangka spesies manusia aneh yangwujud suatu ketika dulu tetapi sudah pupus ketika ini! Selepas ribuan tahun kekal sebagai rahsia yang tidak diketahui akhirnyakewujudan spesies manusia aneh itu yang kemudian dikenali dengan namasaintifik sebagai `Homo Floresiensis' mula terbongkar. Seterusnya fosil rangka spesies manusia aneh itu bersama peralatan batumereka ditemui berterusan dan antara penemuan tulang belulang terbarudipercayai milik sembilan jasad Homo Floresiensis. Penemuanrangka sembilan Homo Floresiensis itu bagaimanapun berusia 15,000tahun, membuktikan jarak masa antara fosil pertama dan fosil terbaruadalah 3,000 tahun. Kumpulan spesies manusia kerdil itu wujuddan membiak di Flores selama 3,000 tahun! Mereka dipercayai terus hidupterasing di pulau itu dalam tempoh amat lama. Penemuanmenimbulkan pelbagai teori mengenai kewujudan Homo Floresiensis. Adamengatakan mereka pada asalnya bersaiz sama seperti manusia biasatetapi ketika tiba di kepulauan Flores, keadaan alam mengubah merekamenjadi kerdil, sama seperti kebanyakan haiwan lain di pulau itu yangturut bersaiz kecil. Sesetengah lain menyangkal teori berkenaan dengan menyatakan bahawa Homo Floresiensis sememangnya spesies manusia yang kecil. Satu lagi misteri membingungkan menyelubungi penemuan fosil HomoFloresiensis adalah mengapa mereka pupus? Dan benarkah mereka pupusatau mereka sekadar meninggalkan kepulauan Flores dan berhijrah kewilayah lain? Terdapat teori menyatakan masyarakat HomoFloresiensis pupus disebabkan lava gunung berapi yang melandakeseluruhan pulau itu tetapi punca sebenar kepupusan atau keghaibanmereka dari dunia ini, tiada siapa yang tahu. Masih banyakpersoalan tidak terjawab mengenai kewujudan Homo Floresiensis atau EbuGogo; mengapa mereka hanya wujud di Flores saja? Adakah mereka masihwujud ketika ini tetapi bersembunyi daripada manusia lain? FAKTA: Homo floresiensis Ramaipihak menggelarkan Homo Floresiensis sebagai Hobbit lantaran fizikalspesies manusia itu yang kerdil menyamai gambaran Hobbit yang kerapmuncul dalam cerita fiksyen antaranya ‘Lord of The Rings’. Kajianlanjut mendapati rangka yang ditemui pada September 2003 itu milikperempuan, tingginya ketika berdiri tegak kira-kira satu meter danberatnya hanya 25 kilogram. Ia dianggarkan berusia sekitar 30 tahunketika meninggal dunia. Homo floresiensismenghasilkan peralatan batu seperti pisau batu dan peralatan rumah lainmanakala makanan mereka adalah ikan, katak, ular, kura-kura dan burung. EbuGogo dikatakan berkomunikasi sesama mereka dalam bahasa yang terdengarseperti menggumam dan mampu menirukan ucapan manusia seperti burungkakak tua.

Homo Floresiensis, Left, and Homo Sapiens

The image “http://donsmaps.com/images5/excavation1.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.






Tuesday, December 30, 2008

KERANI LHDN YANG SENGAL

True story...(18SX, 18SG, 18SS, 18 bla bla bla)
A taxpayer called up the LHDN (Inland Revenue Board) in Terengganu, and
asked for Form B. The LHDN clerk who answered the call asked for the
address to send the form to. The conversation goes:

LHDN CLERK : "Boleh bagi alamat encik?" (Can you give me your address?)

TAXPAYER : "Hantar ke Ranhill Worley." (Send to Ranhill Worley)

LHDN CLERK : "Ranhill... eja macam mana?" (err...How to spell Ranhill?)

TAXPAYER : "R.. for Rumah... A for Ayam.. N for Nangka...
H for Holland ... I for itik... L for lain and lain...." (spelling)

LHDN CLERK : "Ok.. nanti kami hantar ke alamat
tu" (OK, we will send to that address...)



After waiting for a week, the form arrived - have a look at the address
on the envelope!!!


P/S : Sabar ja la en adly bin ismail...mmg ramai org sengal dalam dunia nie..kah kah kah..

STIMBOT ISTEMEWA


Salam semua. Hari ni saya nak postkan isu makanan pulak. Mungkin korang pernah makan stimbot kan? Alaa, yang sosej, bebola ikan, sotong dan sebagainya yang dicucuk kat lidi. Bila kita nak beli, penjual akan letak dalam air panas (celur) untuk di panaskan sebelum dibungkus. Tu kat Malaysia. Untuk post kali ni, saya nak kongsikan stimbot yang agak eksotik. Saya tak pasti kat negara mana, tapi saya yakin kat Asia (mungkin China, Taiwan, Hong Kong etc). Korang boleh tengok sendiri. Bukan setakat fishball tapi ular, tapak sulaiman, kumbang pun boleh jadi stimbot. Yang gambar kat atas ni kuda laut. Malas la aku nak crita panjang..kamu tgk ja la gambar di bawah ni..kah kah kah












P/S : Fuhh..nampak mcm sedap..nnti aku cari gambar stimbot urang utan, kera, lintah, kucing, kuda, kupu-kupu dan yang segugusan dengannya...kah kah kah

USB POWERED DEVICES

USB adalah singkatan dari Universal Serial Bus yang secara asasnya USB adalah antaramuka antara komputer dengan peranti-peranti elektronik yang lain seperti keyboard, mouse, pen drive, kamera digital, CD & DVD Writer eksternal, printer,portable harddisk dan yang paling popular dan digunakan oleh hampir setiap orang iaitu thumb drive (boleh juga dipanggail pen drive dan flash drive).
Komputer/laptop sekarang mempunyai sekurang-kurangnya 4 port USB dan jika tak cukup lagi kita boleh guna USB 4,6,8 dan mungkin lebih lagi yang berada di pasaran.

Kini USB telah dipelbagaigunakan lagi untuk kehidupan harian seperti gambar di bawah:




1
USB Powered Air Conditioned Shirt

This shirt has two fans that circulate air to keep you dry. It has a switch that allows for adjustable fan speed, and can also be powered by four AA batteries in case your USB cable just isn't long enough.






2
USB Powered Dart Launcher

This USB dart launcher can be aimed and launched with the included control software. Comes with three foam darts and has a range of 15 feet.






3
The USB Doorbell


You can choose what songs play when someone pushes the doorbell button with this USB Doorbell. It plays music in both MP3 and WMA format.





4
USB Podcast Studio


This USB studio kit includes a professional quality recording mic with a 19mm internal shock mounted diaphragm. Also includes digital audio workstation software and a slick aluminum case.





5
USB Powered Aquarium


Contains life-like animated fish that can be fed and played with via an interactive menu. Also has a blue LED nightlight and flowing water current.






6
USB Drum Kit


Just plug this drum kit into your USB port and start drumming away. The sound output plays over your computers speakers.





7
USB Rechargeable AA Batteries


Instead of paying for extra batteries or for a hefty recharging station, save yourself some money and buy some USB rechargeable batteries. Just pop the top, plug them in, and there you go.






8
USB Frag Pedals


These pedals add extra functionality to your computer interactivity. Just plug them in and you instantly have additional inputs. Right and left-click with your feet, or add a foot brake to a racing game.






9
USB Digital Microscope


This microscope allows you to view objects up to 200x. With the included plug and play software, you can also record your viewings in still frame images or in full video.





10
Oldschool USB Record Player


P/S : Nanti tak lama lagik..sebelah telinga pun ada USB direct sambung ke otak..x perlu la hafal2 lagik..download jer semua..kah kah kah...

KILANG TOYOTA JEPUN

Orang Jepun memang kuat displinnya. Kira displin ni dah jadi budaya diaorang la . Selain dari tu budaya kerja kuat diaorang pun patut dicontohi. Kerana budaya rajin bekerja ni la timbul budaya karaoke pula nak kasi release tension bekerja.
Sebab tu Tun Dr M dulu suruh pandang ke Jepun, sebab tu banyak kilang/organisasi yang mengamalkan budaya 5's, QCC dan sebagainya.Gambar di bawah antara amalan 5's yang dibuat di kilang Toyota, Jepun.






P/S : Selain tu, org jepun ne terkenal jugak dengan kekedekutan ilmu nya..klaw x caya..try lar tanya ngan member2 yang keja ngan org jepun..kah kah kah..

Monday, December 29, 2008

ADIK MALU MALU

Bila tgk gambar ne..kah kah kah...lucu lucu lucu...kah kah kah..malas la mo crita..aku pun malu mo crita..kah kah kah..tgk jak la gambar di bawah ne..malaun punya gambar..


TAK PERNAH JUMPA MANUSIA SEBONGKAK INI

(KLIK UTK BESARKAN GAMBAR)

Ni aku dapat dari sebuah blog yang sependapat ngan aku bila tgk gambar jemputan perkahwinan keluarga dia neh..siap ada nampak rumah besar..keta 7 biji..chehh..mangkuk..klaw kaya tuh..tak payah la nak hambur mcm ne..malaunn..Ni la spesisi Melayu yang klaw Kaya lupa dunia...kah kah kah..spesis ni jarang2 dah ada..ingat dah pupus..rupanya masih ada..kah kah kah..

PENERBANGAN SOLO

Malas bawa keta? Jalanraya sesak? Minyak makin mahal? Susah nak cari parking? klaw mcm tuh..bley la try teknologi baru ne..kah kah kah kah..









P/S : X sejuk ka di atas tu ?? mcm mana mo landing?? gilaa...kah kah kah kah...

BARANGAN TIRUAN BERJENAMA

Mesti ramai yang dah nampak barang tiruan berjenama ne..kebanyakannya barang2 ne dari negara china..kah kah kah..aku pun x taw lar napa china ne suka buat barang2 mcm ne...apa2 pun..jum tgk..klaw sesiapa berminat..bley la beli..kah kah kah..















































P/S : Kah kah kah kah..aku paling suka NIKE @ LIKE tuh..kah kah kah...

RAMALAN CUACA

RENUNGAN HARI INI

website hit counters
Get a free hit counter here.

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP