Sunday, December 14, 2008

10 PEMBAZIRAN - DARI TIMES ON LINE

1 – Naypidaw, Burma – ibu kota Burman dipindah kah ke Naypidawe pada tahun 2005. Harga 3 bilion pound sterling.

2 - Fatehpur Sikri, India. Akhbar membuat satu bandar baru ini pada tahun 1571 untuk memberi penghormatan pada bomohnya.

3 - Medina Azahara, Spain. Abd ar-Rahman Kalipah Cardoba mendirikan kota ini pada tahun 936. Kota ini adalah nama gundeknya- Zahra. Dia membina istana dimana gundek lelaki dan wanita di simpan. Pada tahun 1010 kota ini musnah apabila berlaku perang saudara.

4 - Akhetaten, Egypt – dibuat olef Firauan Akhenaten pada tahun 1343 sebelum Masehi untuk mengingati ayahandanya.

5- Istana Parlimen, Bucharest, Romania – dibuat oleh Ceausescu pada tahun 1983. Hingga ke hari ini masih belum selesai.

6 - Neutrality Arch, Ashgabat, Turkmenistan – struktur yang paling tinggi di Turkmenistan di buat pada tahun 1990 atas arahan presiden Saparmurat Niyazov.

7 - Rungnado May Day Stadium, Pyongyang, North Korea – atas arahan Kim Il-Sung apabila Korea menjadi tuan rumah olympik pada tahun 1988.

8 - Babylon (buat baru ), Iraq – dibuat pada tahun 1985 atas arahan Saddam Husein untuk menngharumkan nama Iraq dimata dunia.


9- Putrajaya, Malaysia

The then prime minister Mahathir Mohamad founded a new administrative capital for Malaysia in 1995. The Putrajaya megaproject, widely branded a white elephant, is estimated to have cost upwards of $5 billion, with $50 million-plus going on the premier's domed mansion. Upkeep of the latter 16-hectare complex costs a further $2.5 million a year.

10 – Istana Hamiltin , Brighton, England – dibuat oleh tuan tanah Nicholas van Hoogstraten.

P/S : Biar Betuiii...Malaysia sudah terkenal..keh keh keh..

0 comments:

website hit counters
Get a free hit counter here.

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP