Monday, February 2, 2009

UDANG GERGASI DI TEMUI

Seekor udang galah gergasi telah ditangkap di pantai Newfoundland, Canada sekitar 3 minggu yang lalu. Udang ini yang diberi nama George, di bawa ke City Crab and Seafood Restaurant, New York, sebuah restoren makanan laut yang terkenal di situ.

Dengan berat tubuh sekitar 9 kilogram (20 pounds) dan berusia 140 tahun, George telah menjadi rebutan antara pihak PETA (organisasi perlindungan hak binatang) dan pihak restoran City Crab and Seafood.

Pihak restoran akhirnya bersedia melepaskan George untuk dikembalikan di habitat asalnya di laut setelah berada di akuarium kedai yg kecil.

"Kami sama sekali tidak pernah berniat untuk menjual apatah lagi membunuh George. Kami hanya menjadikannya sumber penarik pelanggan untuk ke restoran kami. Kami tiada masalah untuk melepaskannya" ujar Keith Valinti, pengurus restoran tersebut.

Pihak PETA menghargai usaha pemilik udang ini untuk melepaskannya ke laut.
"Kami amat menhargai pihak City Crab and Seafood atas keputusan mereka mengizinkan udang yang sudah tua ini menikmati sisa-sisa harinya di tempat bebas dan tenang. Kami harap niat baik mereka menjadi contoh yang baik. Haiwan istimewa ini tidak layak dimasukkan ke tempat yang kecil atau direbus hidup-hidup," ujar Inggrid Newkirk, Presiden Peta.

Sebelum dilepaskan, George dibawa ke Maine bagi membolehkannya beradaptasi dengan suasana laut.

0 comments:

website hit counters
Get a free hit counter here.

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP