Sunday, February 15, 2009

MELAYU SAYANGKAN ANJING

Tu hari saya menonton rancangan 360 dan melihat kekejaman ke atas anjing dan kucing oleh mereka yang sebenarnya dipikulkan tanggungjawab. Terasa sayu melihat haiwan ciptaan Allah di perlakukan sebegitu.

Di zaman Rasulullah SAW ada mengisahkan mengenai seseorang pelacur yang dijanjikan syurga kerana memberi air kepada anjing yang hampir mati kehausan. Begitulah Rasulullah SAW sendiri tidak memandang hina kepada anjing walau pun umat Islam dilarang memegangnya. Ustazah saya dahulu ada menerangkan bahawa orang Islam hanya diharamkan memegang anjing yang basah dan kalau terpegang di wajibkan samak untuk menyucikannya.

Teringat isu hangat tahun lepas mengenai pelajar verterinar yang bergambar memeluk anjing. Anjing ialah haiwan yang sensitif bagi orang Melayu, jarang sekali orang Melayu membela anjing tetapi ada juga terdengar orang Melayu yang membela anjing untuk menjaga keselamatan rumah atau ladang mereka. Apa persepsi anda kepada orang Melayu Islam yang memelihara dan memegang anjing? Kita mesti berpandangan negatif dan memandang hinasehingga melupakan anjing juga adalah haiwan ciptaan Allah.

Ada teman yang mengesyorkan saya satu blog panas mengenai orang Melayu yang cintakan anjing iaitu http://kittun.blogspot.com


Sumber gambar: kittun.blogspot.com

P/S : Bagik aku..manada haram pegang anjing..cuma klaw lepas pegang..kena samak la..bersihkan..kah kah kah..klaw haram..napa ada istinjak, samak ke pe bende..kita kena bersihkan diri lepas pegang anjing..kah kah kah kah..(info ne aku baca lepas tgk video dari seorang mufti..kah kah kah)..

1 comments:

Hani El Zahra December 7, 2012 at 4:41 AM  

indeed :) mana ada haram pegang anjing...kalau haram...kenapa ada cara utk menyucikannya,,,betul tak? malangnya org kita ni terlalu kuat bersentimen...kesian anjing :(

website hit counters
Get a free hit counter here.

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP