Tuesday, February 3, 2009

PEMIMPIN TURKI YANG BERANI


 Hebat! Sifat pemimpin berjiwa besar. Begitulah yang dimiliki oleh Perdana Menteri Turki, Rejab Toyyib Erdagon. Keberanian Erdagon menyatakan kebenaran di depan pemimpin elit dunia dan pakar ekonomi di Forum Ekonomi Dunia(WEF) memberi satu cahaya harapan kepada Dunia Islam dikala pemimpin-pemimpin Islam "menikus"kepada Amerika dan Israel. Hebat dan beraninya Erdagon boleh kita simpulkan dalam beberapa aspek :

i) Beliau secara diplomasi merendahkan suara kerana menganggap Shimon Peres lebih tua darinya.

ii) Beliau secara berani menyatakan hadirin tersilap memberi tepukan kepada Pembunuh Rakyat Gaza(Peres).

iii) Beliau secara berani dan jujur menyatakan Peres dan Negara Haramnya berperangai pengganas dan pembunuh terhadap rakyat Gaza.

iv) Beliau berani meninggalkan forum tersebut kerana pengerusi forum(Washington Post) tidak bersikap adil padanya.

Walaupun Turki mempunyai Perlembagaan dan Angkatan Tenteranya yang "kuat berugama" Sekular, tetapi uniknya Turki kerana Presiden, PM dan Parti Pemerintah(AKP) mempunyai roh Islamnya yang membara. Kesemua mereka didokong oleh majoriti rakyat Turki.

Peristiwa yang berlaku di Davos itu amat mengejutkan Israel terutama Presidennya (lihat riak wajah Peres) ketika Erdagon memberi ucapannya. Beberapa jam kemudian Peres telefon Erdagon untuk menyatakan kesal dan maaf atas peristiwa di Davos kerana beliaulah(Peres) yang memulakan provokasi terhadap Erdagon.

Rejab Toyyib Erdagon umpama bayangan Badiuzzaman Said Nursi pemimpin ulama Turki yang menentang Kamal Attaturk.

0 comments:

website hit counters
Get a free hit counter here.

  © Blogger templates 'Sunshine' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP